مقدماتی جام جهانی 2026

گزارش اخبار جام جهانی : مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 در قاره آسیا از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال 2026 است که در پنج مرحله برگزار می‌شود و از طریق آن تیم‌های منتخب جهت حضور در جام جهانی 2026 از قاره آسیا مشخص می‌شوند. قاره آسیا 8 و نیم سهمیه برای حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال 2026 در اختیار دارد. برای ادامه مطلب با سایت اخبار جام جهانی همراه باشید.

مقدماتی جام جهانی 2026

مرحله اول (پلی‌آف نخست)

در دور نخست تیم‌های 27 تا 46 آسیا در رنکینگ فیفا در دو بازی رفت و برگشت در مرحله پلی‌آف به مصاف یکدیگر رفتند تا 10 تیمی که از این مرحله به دور گروهی صعود می‌کنند مشخص شود.

مرحله دوم (دور گروهی اول)

پس از اضافه شدن 10 تیم مرحله پلی‌آف بازی‌های انتخابی جام جهانی بازی‌های مرحله گروهی آغاز می‌شود. 36 تیم حاضر در این مرحله در 9 گروه 4 تیمی به مصاف یکدیگر می‌روند و به صورت رفت و برگشت با یکدیگر بازی خواهند کرد. تیم ملی ایران در این مرحله با هنگ کنگ، ازبکستان و ترکمنستان در گروه پنجم قرار گرفته‌است.

دو تیم برتر گروه‌های ۹ گانه راهی مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی می‌شوند. ضمن اینکه این 18 تیم به صورت مستقیم سهمیه حضور در جام ملت‌های آسیا 2027 را که قرار است در کشور عربستان برگزار شود نیز دریافت می‌کنند.

مرحله سوم (دور گروهی دوم)

18 تیم منتخب در این مرحله در 3 جدول قرار خواهند گرفت (اول تیم‌ها طبق رنکینگ فیفا در ۶ گلدان تفکیک خواهند شد و بعد با قرعه کشی در هر جدول 6 تیم قرار خواهد گرفت)

سپس تیم‌ها به صورت رفت و برگشت به رقابت خواهند پرداخت.

مشابه سال‌های قبل هر تیم یک بار در کشور خودش از 5 حریف خود میزبانی خواهد نمود و یک بار در کشور هر یک از حریفانش میهمان خواهد شد.

در نهایت

2 تیم برتر هر گروه مستقیم به جام جهانی فوتبال 2026 صعود خواهند کرد.

(سهمیه‌های اول تا ششم مشخص شد)

2 تیم وسط هر گروه برای به چنگ آورن اندک سهمیه‌های باقی مانده به دور سوم گروهی خواهند رفت.

2 تیم آخر هر گروه حذف خواهند شد.

مرحله چهارم (دور گروهی سوم)

این مرحله سومین و آخرین مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا که طی آن تیم‌های سوم و چهارم دور مرحله قبلی در دو گروه 3 تیمی بار دیگر رقابت‌های خود را پی خواهند گرفت.

در این مرحله مسابقات به صورت تک بازی و در کشور بی‌طرف برگزار می‌شود.

2 تیم برتر هر گروه به عنوان سهمیه‌های هفتم و هشتم قاره آسیا مستقیم به جام جهانی فوتبال 2026 صعود خواهند کرد.

(سهمیه‌های هفتم و هشتم مشخص شد)

مرحله پنجم (پلی‌آف آسیا)

در این مرحله تیم‌های دوم دور قبل برای به چنگ آوردن نیم سهمیه باقی مانده در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف یکدیگر خواهد رفت.

تیم پیروز به پلی‌آف بین‌قاره‌ای راه پیدا خواهد کرد.

(نیم سهمیه مشخص شد)

تیم بازنده نیز کارش تمام خواهد شد و دیگر شانسی برای حضور در جام جهانی فوتبال 2026 نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا